جمعه ٠٢ تير ١٣٩٦
سال 96، سال اقتصاد مقاومتی- تولید و اشتغال گرامی باد
پیوندهای مهم

تماس با حراست
آدرس پست الکترونیکی حراست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
herasat@yums.ac.ir
اخبار > یادداشت آموزشی: باروری در مردان/ توصیه های غذایی در پیشگیری از سرطان‌ها در مردان


  چاپ        ارسال به دوست

محمد امین رضایی؛ کارشناس تغذیه شبكه بهداشت و درمان شهرستان چرام

یادداشت آموزشی: باروری در مردان/ توصیه های غذایی در پیشگیری از سرطان‌ها در مردان

 

متاسفانه ناباروری یکی از معضلاتی است که برخی مردان با آن روبرو هستند، از جمله مهم ترین موارد که می تواند در باروری و توانایی اسپرم تاثیر بسزایی داشته باشد، تغذیه سالم ،مناسب و مغذی است.

علل نازایی و ناباروری همیشه مربوط به زنان نیست؛ مرد ها نیز در ناباروری نقش دارند، ناباروری از سری مشکلات عمده زوجین است که به خاطر آن به پزشک مراجعه می کنند، گاهی اوقات علت این مسئله مربوط به مسائل ژنتیکی است و باید تحت درمان طولانی قرار گیرند و گاهی نیز با یک تغییر رژیم غذایی ساده این موضوع به طور کلی حل می شود.

توصیه هایی جهت باروری و لقاح در مردان 

کلسیم و ویتامین D؛ طی تحقیقات انجام گرفته مصرف کافی کلسیم و ویتامین D می تواند قدرت باروری در مردان را بالا ببرد، بهترین منبع کلسیم شیر و لبنیات است که با مصرف حداقل 3 وعده در روز، نیاز به آن برطرف می شود و همچنین ویتامین D نیز در غذاهایی مانند شیر و ماهی های آزاد و جود دارد ولی بهترین منبع آن نور خورشید است.

فولیک اسید؛ طی تحقیقات، مردان دارای سطح پایین ویتامینB  در بدن، دارای اسپرم کمتر هستند لذا استفاده از منابع این ویتامین مانند غلات، صبحانه غنی شده، سبزیجات برگ تیره، گوشت، جگر و زرده تخم مرغ از منابع خوب این ویتامین است.

ویتامین C: این ماده مغذی از نقص اسپرم ها جلوگیری کرده و جنبندگی آن را افزایش می دهد و مرکبات، فلفل، گوجه فرنگی، کلم، پیاز، کاهو، طالبی و انواع سبزی‌های تازه از منابع خوب این ویتامین است.

ویتامین E: این ماده غذایی نیز به عنوان آنتی اکسیدان نقش بسزایی در سلامت اسپرم دارد و روغن‌های گیاهی، مغزها، مرغ و ماهی از منابع خوب این ویتامین هستند.

روی: این ماده غذایی نیز تاثیر بسزایی در حجم نطفه دارد که در مواد غذایی از جمله گوشت و حبوبات، تخم مرغ و مغزها وجود دارد.

میوه و سبزی نیز می توانند تاثیر بسزایی در جنبندگی اسپرم داشته باشند و  توصیه به مصرف حداقل 5 وعده میوه و سبزی از انواع متفاوت می شود.

سرطان؛ مهم ترین عامل تهدید کنند‌ه‌ی سلامت مردان

توجه داشته باشید، سرطان یکی از مهم ترین تهدید کننده‌های سلامت مردان است، که از مهم ترین سرطان‌ها که مردان را بیشتر از زنان مورد هجوم قرار می دهد، سرطان معده، ریه و پروستات است، اما 50 تا 70 درصد مرگ‌های ناشی از سرطان با کاهش رفتارهای پرخطر قابل پیشگیری است و  تغذیه و رژیم های غذایی در 35 درصد عوامل سرطان نقش دارد.

توصیه های غذایی در پیشگیری از سرطان‌ها

افزایش دریافت میوه و سبزی بیشتر از انواع گوناکون، حداقل 5 وعده در روز به منظور دریافت آنتی اکسیدان و فیبر بیشتر، استفاده از غلات کامل به منظور دریافت فیبر بیشتر، دریافت منابع غنی کلسیم و ویتامین D از طریق مصرف شیر و لبنیات، ماهی و نور خورشید  در پیشگیری از سرطان مؤثر است.

همچنین اجتناب از مصرف زیاد سوسیس و کالباس، پرهیز از سرخ، برشته و زغالی کردن غذاها در دمای بسیار بالا،  پرهیز از افراط در مصرف گوشت قرمز و لبنیات پرچرب، کنترل وزن و جلوگیری از چاقی و اضافه وزن،  تحرک و فعالیت فیزیکی به مدت 45 تا 60 دقیقه با شدت متوسط در طول روز و حداقل 5 بار در هفته و اجتناب از مصرف نوشیدنی های الکلی، قلیان و سیگار از دیگر موارد پیشگیری از سرطان است.18-4-142

خبر: محمود مرادی


١١:٥٠ - يکشنبه ٣ اسفند ١٣٩٣    /    شماره : ٩٥٢٨    /    تعداد نمایش : ٢٨٢٦


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار مرتبط

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به  دانشگاه علوم پزشكي ياسوج است.
طراحی و راه اندازی : اداره روابط عمومی با مشارکت اداره آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه