پایگاه خبری وبدا

پایگاه خبری وبدا

امروز شنبه ، 1403/09/03

سال 1403 ، جهش تولید با مشارکت مردم

پایگاه خبری و اطلاع رسانی وبدا (دفتر یاسوج)

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای ماموریت سازمانی خود، همواره تمام توان خود را در امر اطلاع‌رسانی صحیح و شفاف به مردم به کار گرفته است. در بررسی سند چشم‌انداز 20 ساله کشور و برنامه‌های توسعه جمهوری اسلامی ایران، به نکات مهمی توجه شده که مبنای برنامه‌ریزی برنامه‌های روابط عمومی است. بیشتر بخوانید ..

یاسوج ، بلوار مطهری ، ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ، طبقه سوم ، واحد روابط عمومی

شماره تماس: 0743337251

مدیر مسئول : ذوالفقار دیودل

سردبیر : سیده سحر حسینی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از اجرای طرح «مدارس مروج سلامت» در ۴۵۰ مدرسه استان خبر داد و گفت: سلامت فیزیکی در محیط مدارس و اصلاح الگوی تغذیه‌ای دانش‌آموزان از مهم‌ترین اهداف این طرح است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از اجرای طرح «مدارس مروج سلامت» در ۴۵۰ مدرسه استان خبر داد و گفت: سلامت فیزیکی در محیط مدارس و اصلاح الگوی تغذیه‌ای دانش‌آموزان از مهم‌ترین اهداف این طرح است.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ رشید غفاری صبح امروز در همایش «مدارس مروج سلامت» با اشاره به همکاری و مشارکت مطلوب آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی در بحث سلامت دانش آموزان و جلسات اولیا و مربیان، افزود: این همکاری می‌تواند به عنوان یک الگوی بین بخشی در سطح استان معرفی شود.


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت مبحث سلامت، تصریح کرد: متولی اصلی سلامت دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت و درمان است، اما دانشگاه علوم پزشکی حداکثر ۲۵ تا ۳۰ درصد می‌تواند در این حوزه نقش ایفا کند و ۷۵درصد آن به عملکرد سازمان‌های مختلف برمی‌گردد.


غفاری با بیان اینکه دانش‎آموزان بخش عظیمی از جامعه ما را تشکیل می‌دهند، عنوان کرد: بدون همکاری آموزش و پرورش و دیگر سازمان‌ها نمی‌توانیم در سلامت دانش آموزان به خوبی نقش داشته باشیم.


لزوم همکاری همه سازمان‌ها در حوزه سلامت


وی با اشاره به اینکه همه سازمان‌ها به نحوی درگیر بحث سلامت هستند، ابراز کرد: به عنوان مثال وقتی بحث آب سالم و بهداشت آب را در نظر بگیرم، بهداشت و درمان بدون شرکت آب و فاضلاب به تنهایی نمی‌تواند بهداشت آب را تأمین کند، بنابراین همه سازمان‌ها باید دست به دست هم دهند تا بتوانند سلامت مردم را تأمین کنند.


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد به اجرای طرح «مدرسه، مروج سلامت» در سطح مدارس استان اشاره داشت و گفت: یکی از اهداف این طرح، سلامت فیزیکی محیط کار معلم و محیط تحصیلی دانش‌آموزان است که باید به گونه‌ای باشد که سلامت دانش‌آموز را از جنبه‌های مختلف مانند نور کافی، میز و صندلی استاندارد  تأمین کند.


غفاری تصریح کرد: در این راستا، تفاهم‌نامه‎ای برای اجرای این طرح امضا شد که مدارسی که آمادگی اجرای این طرح را دارند، به صورت گام به گام شروع به کار کرده و مشکلات این مدارس مرتفع شود.


وی با اشاره به اینکه حل مشکلات فیزیکی مدارس به شکلی که رغبت و انگیزه کاری در محیط کار ایجاد شود از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح است، بیان کرد: اگر میز و صندلی‌های استاندارد در مدارس وجود نداشته باشد، مشکلات فیزیکی زیادی مانند درد ستون فقرات و ناراحتی‌های گردن ممکن است در آینده گریبانگیر دانش‌آموزان شود.


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نظافت سرویس‌های بهداشتی مدارس، آبخوری‌ها و فضاسازی مناسب محیط مدارس را از دیگر اهداف اجرای این طرح عنوان و خاطرنشان کرد: اگر نظافت و نکات بهداشتی در این مکان‌ها رعایت نشود هر کدام عوارض مختلفی را به وجود می‎آورد.


غفاری با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌های واگیردار به علت عدم رعایت نکات فردی منتقل می‌شوند، عنوان کرد: با توجه به اینکه بیش از یک سوم جمعیت ما روزانه در مدارس زندگی می‌کنند، بنابراین باید در محیط آموزشی انگیزه لازم برای تحصیلی و کار ایجاد شود.


ساماندهی بوفه‌های مدارس


وی گفت: بوفه‎های مدارس از دیگر بخش‌های محیط فیزیکی مدارس است که الگوی تغذیه‌ای دانش‌آموزان را شکل می‌دهد، بنابراین باید در همه مدارس مد نظر قرار گرفته و علاوه بر اینکه، باید محیط فیزیکی بوفه‌ها مناسب باشد، باید افرادی نیز که در این مکان‌ها مواد غذایی عرضه می‌کنند، کارت بهداشتی داشته باشند و مواد غذایی متناسب به دانش‌آموزان عرضه کنند.


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در این راستا، دستورالعمل مشترکی بین وزارت بهداشت و آموزش و پرورش امضا شد و لیست مواد غذایی مناسب به صورت پوستر تهیه و در اختیار مدارس قرار گرفت، که هیچ غذای دیگری جز موارد مندرج در این لیست نباید در بوفه‌های مدارس عرضه شود.


غفاری بیان کرد: الگوی غذایی نامناسب از مهم‌ترین مشکلاتی است که در آینده بیماری‌های زیادی را گریبانگیر دانش‌آموزان می‌کند و یکی از جاهایی که می‌توان الگوی تغذیه‌ایی مناسب را آموزش داد مدارس است.


وی با بیان اینکه آموزش تئوری به تنهایی در این مبحث کافی نیست، گفت: باید آموزش عملی در بوفه‌های مدارس را در دستور کار قرار دهیم و به دانش‌آموزان این آگاهی را دهیم که پفک و چیپس و نوشابه مواد غذایی مناسبی نیستند.


اصلاح الگوی تغذیه‌ای دانش‌آموزان


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: امروزه بسیاری از بیماری‌هایی که گریبانگیر ما شده به علت تغذیه غذایی نامناسب است، بنابراین، ذائقه غذایی باید در سنین کم تغییر کند تا فرزندان ما گریبانگیر بیماری‌های دوران میانسالی و بزرگسالی نشوند.


غفاری با تأکید بر ساماندهی بوفه‎های مدارس، گفت: باید بتوانیم الگوی غذایی مناسب را به دانش‌آموزان خود آموزش دهیم و یکی از فرصت‌هایی که می‌توان به خوبی برای این موضوع استفاده کرد هفته اولیا و مربیان است که باید از این ظرفیت بهره لازم را ببریم.


وی با بیان اینکه نتوانسته‌ایم متناسب با استاندارد مربی بهداشت وارد مدارس کنیم، عنوان کرد: این موضوع، وظایف معلمان را بیشتر می‌کند و باید بتوانند این کمبود را پوشش دهند.


اجرای طرح سلامت دهان و دندان در مدارس استان


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد به اجرای طرح سلامت دهان و دندان در مدارس استان در سال گذشته اشاره داشت و تصریح کرد: بحث فیشیورسیلانت و فلورایدتراپی و معاینات دهان و دندان سال گذشته در مدارس استان انجام و دانش‎آموزان تقریبا به صورت صد در صد در دو مرحله پوشش داده شدند.


غفاری عنوان کرد: این طرح در سال ۹۵ نیز از ابتدای سال ادامه یافته و تلاش می‌کنیم تا پایان سال، این پوشش را به صد در صد برسانیم.


وی با اشاره به گسترده بودن مشکل پوسیدگی‌ دندان در سطح جامعه، گفت: با توجه به اینکه مشکلات دهان و دندان هزینه‌های سرسام آوری دارد و بیمه‌ها هنوز این بخش را پوشش نداده‌اند، با اجرای طرح سلامت دهان و دندان در مدارس، در سال‎های آینده پوسیدگی دندان به حداقل ممکن می‌رسد.


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: در کنار این موضوع، بحث آموزش نقش اساسی را ایفا می‌کند، بنابراین، بهورزان و مراقبین سلامت باید تلاش کنند در جلسات اولیا و مربیان شرکت کرده و آموزش‌های لازم را به اولیا و مربیان انتقال دهند.


غفاری با اشاره به نقش درس ورزش در سلامت دانش‌آموزان، تصریح کرد: این درس نباید تنها یک درس تفریحی باشد، بلکه باید به عنوان یک درس اصلی بر روی تحرک بدنی دانش‌آموزان کار کند و به عنوان الگو مد نظر قرار گیرد تا در آینده دچار بیماری‌هایی مانند بیماری‎های قلبی و عروقی و دیابت نشوند.