به گزارش روابط عمومی بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت؛ دکتر سید سجاد رضوی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه سفر خود به استان کهگیلویه و بویراحمد، با حضور در بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت از بخشهای مختلف این مرکز درمانی از جمله بخشهای بستری اورژانس و اتاق عمل بازدید کرد.
در این بازدید میدانی، معاون درمان وزارت بهداشت ضمن بررسی روند ارائه خدمات درمانی، وضعیت فضاهای فیزیکی، تجهیزات پزشکی، ظرفیت تختهای بستری و نیازهای موجود، از نزدیک در جریان مهمترین چالشها و مطالبات حوزه درمان شهرستان کهگیلویه قرار گرفت و با تعدادی از بیماران، همراهان آنان و کارکنان بیمارستان گفت و گو کرد.
در ادامه نشست جمعبندی این بازدید با حضور معاون درمان وزارت بهداشت، رئیس، معاونین، مدیران و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، حجتالاسلام والمسلمین سید محمد موحد نماینده مردم شریف شهرستانهای کهگیلویه، چرام ،لنده و بهمئی در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان کهگیلویه، متولیان سلامت شهرستان ، خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.
در این نشست دکتر سیده رقیه پناهی رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با ارائه گزارشی از وضعیت خدمات سلامت در شهرستان کهگیلویه، به برخی شاخصهای درمانی پایینتر از میانگین کشوری در منطقه اشاره کرد و بر ضرورت توسعه زیرساختهای درمانی، تأمین تجهیزات تخصصی، افزایش تختهای بیمارستانی و تقویت نیروی انسانی تأکید کرد.
وی با اشاره به انجام بازدید میدانی از بخشهای مختلف بیمارستان و نیازسنجی دقیق مشکلات موجود افزود: فهرست تجهیزات، امکانات و نیازهای اولویتدار بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت تهیه و برای پیگیری و تأمین در اختیار معاون درمان وزارت بهداشت قرار گرفت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج همچنین از همراهی، حمایتها و پیگیریهای مستمر حجتالاسلام والمسلمین موحد نماینده مردم شریف کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی در حوزه سلامت منطقه قدردانی کرد و گفت: بخشی از نیازهای حوزه درمان با حمایتهای انجامشده تأمین شده و یک دستگاه آمبولانس نیز با پیگیریهای نماینده مردم در مجلس در حال تجهیز بوده و به ناوگان شهرستان افزوده خواهد شد.
در ادامه حسین پایمرد سرپرست بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت با ارائه گزارشی از وضعیت این مرکز درمانی، کمبود مزمن تخت بیمارستانی را مهمترین چالش بیمارستان عنوان کرد و گفت: بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت با ۲۵۱ تخت فعال، خدمات درمانی جمعیتی بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر در شهرستانهای کهگیلویه، چرام و لنده را ارائه میدهد، اما به دلیل حجم بالای مراجعات، ضریب اشغال تختها همواره بسیار بالا بوده و در بسیاری از مواقع تعداد بیماران بستری از ظرفیت اسمی بیمارستان فراتر میرود.
وی افزود: ازدحام در بخش اورژانس، افزایش زمان انتظار بیماران، فشار مضاعف بر کادر درمان و استهلاک تجهیزات از پیامدهای کمبود تخت در این مرکز است.
پایمرد همچنین به کمبود متخصصان بیهوشی، اطفال و طب اورژانس، محدودیت در توسعه بخشهای ویژه، فرسودگی بخشی از تجهیزات پزشکی، کمبود دستگاههایی نظیر ماموگرافی، سنگشکن و تجهیزات اتاق عمل، مشکلات حوزه انتقال خون و فرسودگی ناوگان آمبولانسی اشاره کرد و خواستار حمایت ویژه وزارت بهداشت برای رفع این چالشها شد.
سرپرست بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت با تأکید بر ضرورت افزایش ظرفیت تختهای بیمارستانی اظهار داشت: در صورت تأمین اعتبارات و تجهیزات مورد نیاز، امکان افزایش ۵۰ تا ۶۰ تخت جدید در کوتاه مدت از طریق بازآرایی فضاهای موجود فراهم است که میتواند بخشی از مشکلات فعلی را کاهش دهد.
دکتر مهرداد رزمخواه مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه نیز با اشاره به گستره جمعیتی تحت پوشش و حجم بالای مراجعات به مراکز درمانی شهرستان، نیروی انسانی را مهمترین سرمایه نظام سلامت دانست و اظهار کرد: کارکنان حوزه بهداشت و درمان شهرستان با وجود محدودیتهای موجود، شبانهروز در حال خدمترسانی به مردم هستند.
وی با بیان اینکه بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت علاوه بر جمعیت شهرستان کهگیلویه، بار درمانی بخش قابل توجهی از شهرستانهای چرام و لنده را نیز بر دوش میکشد، افزود: افزایش مراجعات، توسعه خدمات تخصصی و ارتقای کیفیت خدمات درمانی، توجه ویژه به تأمین و تقویت نیروی انسانی متخصص، پزشکان، پرستاران و سایر کارکنان حوزه سلامت را بیش از پیش ضروری کرده است.
دکتر رزمخواه تأکید کرد: حمایت از سرمایه انسانی در کنار توسعه زیرساختها و تجهیزات درمانی، نقش تعیینکنندهای در ارتقای شاخصهای سلامت و افزایش رضایتمندی مردم خواهد داشت.
در ادامه حجتالاسلام والمسلمین سید محمد موحد نماینده مردم شریف شهرستانهای کهگیلویه، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش محوری بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت در ارائه خدمات درمانی به مردم سه شهرستان، بر ضرورت توسعه زیرساختهای درمانی منطقه تأکید کرد و گفت: مهمترین مطالبه مردم شهرستان کهگیلویه احداث بیمارستان دوم دهدشت است؛ پروژهای که ضرورت اجرای آن بارها توسط مسئولان و کارشناسان حوزه سلامت تأیید شده است.
وی با اشاره به پیگیریهای انجامشده در سالهای اخیر افزود: برای اجرای این پروژه رایزنیهای متعددی با وزارت بهداشت، سازمان تأمین اجتماعی و بنیاد مستضعفان انجام شده و زمینه مشارکت این دستگاهها فراهم است.
نماینده مردم کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی خواستار برگزاری نشست مشترک میان وزارت بهداشت، استانداری، سازمان تأمین اجتماعی و بنیاد مستضعفان برای تعیین سهم مشارکت دستگاهها و تسریع در آغاز عملیات اجرایی بیمارستان دوم دهدشت شد.
دکتر سید سجاد رضوی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با قدردانی از تلاشهای پزشکان، پرستاران و سایر کارکنان بیمارستان اظهار داشت: این بیمارستان با حجم بالای مراجعات، محدودیت فضا و فرسودگی بخشی از تجهیزات و زیرساختها مواجه است و توسعه ظرفیتهای درمانی آن یک ضرورت جدی به شمار میرود.
وی با تأکید بر ضرورت ارتقای خدمات درمانی در منطقه افزود: تأمین تجهیزات مورد نیاز، بهسازی فضاهای موجود، تقویت ناوگان آمبولانسی و تجهیز اتاقهای عمل بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت از اولویتهای مهمی است که در دستور کار وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت.
معاون درمان وزارت بهداشت همچنین با اشاره به اهمیت توسعه زیرساختهای درمانی شهرستان کهگیلویه خاطرنشان کرد: موضوع احداث بیمارستان دوم دهدشت در سطح وزارت بهداشت پیگیری خواهد شد و تلاش میشود با همکاری سازمان برنامه و بودجه، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و سایر دستگاههای مرتبط، زمینه تأمین منابع و آغاز مراحل اجرایی این پروژه فراهم شود.
رضوی در پایان با تأکید بر اهمیت نیروی انسانی در نظام سلامت گفت: پزشکان، پرستاران و کارکنان حوزه درمان بزرگترین سرمایه نظام سلامت هستند و توجه به مطالبات و نیازهای آنان در کنار توسعه فضاهای درمانی و تأمین تجهیزات، نقش مهمی در ارتقای کیفیت خدمات سلامت و افزایش رضایتمندی مردم خواهد داشت.
گزارش تصویری :
