راهکارهایی برای ارتقاء ایمنی بیمار در بیمارستان که با ید مورد توجه قرار گیرد.
ایمنی بیمار از عوامل مهم تعیین کننده کیفیت خدمات سلامت می باشد. کارشناس مسئول ایمنی بیمار، مرکز آموزشی درمانی امام سجاد(ع) یاسوج اظهار داشت: ایمنی بیمار به معنای خودداری از وارد شدن هر گونه آسیب تصادفی و نامطلوب به بیمار در حین ارائه مراقبتهای سلامت می باشد که مواردی نظیر خطاهای تشخیصی، خطا در روشها و اعمال جراحی ، عفونتهای بیمارستانی، خطاهای دارویی، زخم بستر، سقوط بیمار و..... را شامل می شود. راضیه فروتن نسب اذعان داشت : با وجود اینکه مسئله ایمنی بیمار ، مهمترین جنبه کیفیت مراقبتهای بهداشتی بوده و به عنوان یک نگرانی جهانی شناخته می شود، اما متاسفانه مطالعات مختلف حاکی از آن است که تعدادی از بیماران در جریان ارائه مراقبتهای بهداشتی درمانی دچار آسیب می شوند. وی تصریح کرد: وجود شرایط ایده ال از نظر فرهنگ ایمنی بیمار در یک واحد، سبب کاهش میزان اشتباهات و اثرات نامطلوب آنها در بیماران می شود. کارشناس مسئول ایمنی بیمار این مرکز درمانی، در ادامه افزود: ارائه آموزشهای هدفمند برای پرستاران می تواند موجب ارتقاء ایمنی و فرهنگ ایمنی بیمار در سازمان شده و کیفیت خدمات و مراقبتهای ارائه شده را بهبود بخشد. راضیه فروتن نسب ابراز داشت : ساختن فرهنگ ایمنی بیمار نیاز به ریشه کن کردن سه عنصر مخرب، سرزنش، ترس و سکوت در سازمان دارد، خطاها نباید مخفی بمانند بلکه باید از آنها یادگیری حاصل شود و بعنوان اولین گام برای حذف صدمات ناشی از آنها و پیشرفت در زمینه ایمنی بیمار مورد استفاده قرار گیرند. کارشناس مسئول ایمنی بیمار، این مرکز درمانی در پایان خاطر نشان کرد: تفکر سیستمی ، آموزش مستمر کلیه تیم درمان ، ریشه یابی و رفع یا تقلیل علل خطا، تغییر نگرش فردی و به موازات آن تغییر نگرش سازمانی می تواند نقش مهمی در بهبود فرهنگ ایمنی بیمار داشته باشد.