پایگاه خبری و اطلاع رسانی وبدا (دفتر یاسوج)
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای ماموریت سازمانی خود، همواره تمام توان خود را در امر اطلاعرسانی صحیح و شفاف به مردم به کار گرفته است. در بررسی سند چشمانداز 20 ساله کشور و برنامههای توسعه جمهوری اسلامی ایران، به نکات مهمی توجه شده که مبنای برنامهریزی برنامههای روابط عمومی است. بیشتر بخوانید ..
شماره تماس: 0743337251
مدیر مسئول : ذوالفقار دیودل
سردبیر : سیده سحر حسینی
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کشور ما در میان مناطقی از جهان قرار داد که در معرض انواع متنوعی از سوانح و فجایع طبیعی است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کشور ما در میان مناطقی از جهان قرار داد که در معرض انواع متنوعی از سوانح و فجایع طبیعی است.
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، ابراهیم نعیمی افزود: مشاهده مکرر سوانح و فجایع طبیعی امری طبیعی بوده و همه ما مسئولان و مردم همواره باید برای رویارویی با آنها آماده باشیم.
وی تصریح کرد: وقوع سیلهای ویرانگر اخیر و زمین لرزههای پی در پی با ریشتر پایین تا متوسط زنگ خطری است که بعد از فروکش کردن نباید غافل شویم چرا که در سیل بخش قابل توجهی از کشور بار دیگر همه را متوجه این موضوع کرده است.
نعیمی با اشاره به نکاتی در زمینه چگونگی یاریرسانی به قربانیان سوانح بزرگ طبیعی با تأکید بر « سلامت روان » افزود: رفع فوری نیازهای اولیه پیش از اقدامات تخصصیتر معطوف به سلامت روان و در واقع به عنوان پیشنیاز آنها، شناسایی و رفع نیازهای اولیه زندگی، نیازهایی از قبیل غذا، پوشاک، امنیت و اسکان مناسب و پیدا کردن، گردهم آوردن اعضای خانواده و دوستان و توجه ویژه به افراد آسیبپذیرتر مانند کودکان، سالمندان، بیماران و افراد ناتوان ضروری است.
وی تصریح کرد: حمایت مسئولان و مردم در چنین شرایطی حیاتی است و حضور سازماندهیشده و مؤثر نیروهای کمکی در منطقه، به جز تاثیر گذاشتن در اصلاح مشکلات معیشتی و اقلیمی محلی، باعث تقویت روحیه وافزایش امیدواری در مردم بحراندیده میشود.
نعیمی خاطرنشان کرد: لازم است تدارک چتر حمایتی توأم با شکلدادن به « اعتماد مردم » به نیروهای کمکی و در عین حال «عدالت» در خدمترسانی و «صداقت» در اطلاعرسانی باشد و در غیر این صورت «ادراک حمایت» و «ادراک عدالت» که اجزایی ضروری در بستهی کمکرسانی به سلامت روان آسیبدیدگان و اثربخشی واقعی خدمات ارائهشده به آنهاست از دست میرود.
رئیس مرکز بهداشت استان از نحوه عملکرد نیروهای امدادگر و خدمترسان دولتی در بحرانهای پیشین نیز در هر بحران پسین تاثیرگذاردانست ادامه داد؛ در شکلدهی به میزان اعتماد مردم به نیروهای دولتی که باید نیروی اصلی مداخله در بحران باشند بسیار مؤثر است؛ بنابراین استمرار حمایت و امداد و کارنامه عملکرد پس از هر بحران میتواند یکی از شاخصهای تعیینکننده «ادراک» حمایت و میزان بهرهگیری مردم از خدمات این نیروها باشد.
وی اذعان داشت؛ همه ما آگاهی مطلق داریم که در بحرانهای بزرگ، نیروهای دولتی یک کشور اغلب به تنهایی از پس مدیریت کامل بحران برنمیآیند و نیاز به دریافت کمک از نیروهای مردمی، سازمانهای مردم نهاد و ارگانهای بینالمللی وجود دارد بنابراین زمینهسازی برای دریافت این کمکها نیز باید به شکل مستمر و پیش از هر بحران در دستور کار قرار گیرد.
نعیمی ابراز داشت؛ نیروهای آموزشدیده باید از پیش برای ارائه خدمت در شرایط بحرانی آمادگی و تمرین داشته باشند و بر اساس دستورالعمل مشخصی رفتار خدمترسانی افراد حتی کارشناس، بدون گذراندن دوره مدون مربوطه و بدون قرار گرفتن در ساختار پیشبینیشدهی ملی میتواند مشکلساز شود بنابراین افراد تیم امداد سلامت روان در شرایط های بحرانی به حمایت عاطفی از مردم بحراندیده میپردازند، به آنها و افراد خانوادهشان آموزشهایی ارائه میدهند و افراد نیازمند خدمات ویژهتر سلامت روان را شناسایی و به مراکز تخصصی ارجاع میکنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد؛ نحوه اطلاعرسانی رسانهها: انتقال اطلاعات مفید، هشدارهای ضروری و مطالب آموزشی به مردم منطقه از طریق رسانههای مختلف واجد اهمیت بسیار است و چگونگی انتشاراخبار گاه اهمیتی بیش از محتوای آنها مییابد. اخبار باید در عین درستی، دقت و اعتبار، برانگیزاننده امید و با پرهیز از تنشزایی باشد.
نعیمی افزود: بدیهی است که انتشار «همه» اخبار و اطلاعات منطقه مفید نیست و انتشار مکرر جزییات اخبار ناگوار مربوط به بحران دارای قابلیت تشدید صدمات روانی مردم و افزودن حس ناامنی و خطر است. در عین حال، از انتشار اخبار و تفسیرهای غیر واقعگرایانهای که صرفاً برای ایجاد امید و نشاط در مردم تهیه شدهاند باید پرهیز نمود و چنین عملکردی به از دست رفتن اعتماد عمومی به رسانهها خواهد انجامید.
وی ابراز داشت: برای افزایش امید و انگیزهی افراد بحراندیده، نشان دادن خدمات ارائهشده و حمایت عملی مردم و دولت مفید است و در چنین شرایطی باید از تخطئه و تضعیف روحیهی نیروهای امدادی جداً خودداری کرد. همچنین رسانهها باید از دلهرهآفرینی پرهیز کنند و برای جلوگیری از انتشار شایعات یا اطلاعات نامناسبی که رواج یافته، به تبیین موضوع به کمک کارشناسان قابل اعتماد مردم بپردازند و یکی از صورتهای انتشار غیرحرفهای اخبار بحرانها که خود میتواند به ابتلای تعداد بیشتری از مردم به اختلالات روانپزشکی مرتبط با تجربه سوانح و فجایع منجر شده و نمایش مکرر صحنههای دلخراش فاجعه است.
نعیمی خاطرنشان ادامه داد: رویارویی به خصوص اگر بدون هشدار قبلی به بینندهی گزارش باشد، میتواند به آشفتگیهایی چون اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) منجر شود، واقعیت آن است که خطر ابتلا به این اختلال حتی در میان نیروهای امدادگر آموزشدیده نیز وجود دارد. رفتار اطرافیان: چگونگی برخورد خانواده، دوستان و اطرافیان با افرادی که در جریان حادثه دچار سوگ یا نشانههای افسردگی، اضطراب و عصبی شدهاند باید آموزش داده شود.
وی در ادامه تاکید نمود؛ اطرافیان باید تلاش کنند در مواقع بحرانی حتی در یک صحنه تصادف جزئی حفظ خونسردی، با همدلی و عطوفت شرایطی را برای ابراز احساسات و سخنگفتن فرد آسیبدیده مهیا کنند و با پرهیز از نصیحت و قضاوت نابهجا،به حرفهای او گوش کنند نظرات و طرز فکر خود را تحمیل نکنند، احساس گناه در او ایجاد نکنند و قولی که به آن عمل نمیکنند ندهند. به بیان دیگر، نباید به شکل دستوری گفت گریه نکن!»، «بیقرار نباش!» یا «خوشحال باش!»
نعیمی گفت: افراد سانحهدیده برای بهبود وضعیت سلامت روان خود بهتر است اوقاتشان را در کنار خانواده و دوستان بگذرانند، تلاش کنند تا افکار و احساساتشان را با آنها درمیان بگذارند، در صورتی که امکانی به دست آمد به اندازه کافی استراحت کنند، برای آنچه از دست دادهاند به شکل مرسوم و دلخواه سوگواری کنند، اطلاعات مورد نیازشان را از منابع معتبر کسب کنند، در مواردی که نیاز دارند از دیگران کمک بخواهند و اگر از دستشان برمیآید به دیگران کمک کنند. آنها پس از رفع نیازهای اولیه خود و برقراری آرامش، را در اولویت کاری خویش قرار دهند.
وی توصیه کرد؛ بهتر است در بازسازی وضعیت بحرانزده ضمن مشارکت فعال داشته و هرچه زودتر با امکانات حداقلی موجود و درحد توان، برنامه روزمره پیشین زندگی خود را از سر گیرند، به علاقهمندیهایشان بپردازند ( بازی، تفریح، مطالعه، ورزش، باغبانی، ... ) و سعی شود در اینگونه مواقع همه ما به یاری همدیگر بشتابیم و از همه مهمتر ( آموزش، حمایت، اهدای خون) در ذهن خودمان بپرورانیم.
انتهای پیام/