تأکید بر تحول‌گرایی در مدیریت و ارتقای سلامت روان در محیط کار
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، دکتر سیده رقیه پناهی در روز پایانی جلسه تحلیل آمار شبکه های بهداشت و درمان نه شهرستان استان ضمن قدردانی از تلاش‌های تمامی ارکان مدیریتی دانشگاه، بر لزوم عبور از رویه‌های اداری صرف و حرکت به سوی خروجی‌محوری تأکید کرد.
 
دکتر پناهی با تجلیل از عملکرد معاونین، به‌ویژه جناب آقای دکتر شریفی، وی را الگویی از تعهد، پاسخگویی و منش مدیریتی دانست که توانسته است آرامش و نظم مؤثری را در سیستم ایجاد کند.
 
 رییس دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد،با بیان اینکه «ما امانت‌داران دستاوردهایی هستیم که قرار است به یادگار بماند»، خطاب به مدیران افزود: «انتظار دارم از دل شاخص‌های عملکردی، راهکارها و خط‌مشی‌های عملیاتی بیرون بیاید تا شاهد تحولی ملموس و علمی باشیم که قضاوت ناظران بیرونی را نیز به همراه داشته باشد.
 
دکتر پناهی، با انتقاد از جلساتی که فاقد خروجی‌های کاربردی هستند، بر لزوم آسیب‌شناسی دقیق و تمرکز بر اولویت‌های قابل اجرا تأکید کرد و گفت: «نباید ذهن خود و سیستم را با فهرستی از مشکلات بدون راهکار آشفته کنیم؛ بلکه باید با تمرکز بر موارد عملیاتی، گام‌به‌گام به اهداف میان‌مدت دست یابیم.
 
دکتر سیده رقیه پناهی در بخش دیگری از سخنان خود با نگاهی روان‌شناختی به مدیریت انسانی، موضوع «تجربه زیسته» و تأثیر آن بر رفتارهای کاری را تبیین کرد. ایشان با اشاره به نوسانات روحی و بحران‌های شخصی افراد در طول زندگی، اظهار داشت: مدیر موفق کسی است که با نگاهی منصفانه و درمانی، ریشه‌های رفتاری همکاران خود را درک کند، اگر بداخلاقی یا چالشی در محیط کار پیش می‌آید، باید با رویکردی انسانی و صبورانه با آن مواجه شد، درک دنیای یکدیگر، کلید اصلی صلح سازمانی و کاهش تنش‌هاست.
 
در ادامه دکتر مسلم شریفی، معاون بهداشت دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان، در نشست تحلیل و آمار ۱۴۰۴ با معاونین فنی مهندس حسین فروزان و اجرایی لطف الله افروشه، مدیران شبکه‌های بهداشت و درمان نه شهرستان استان، ضمن بررسی دقیق شاخص‌های آماری، بر لزوم ارتقای کیفی خدمات در سال پیش رو ۱۴۰۵تأکید کرد.
 
دکتر شریفی در این جلسه با تشریح اولویت‌های اجرایی، تمرکز ویژه بر چهار واحد تخصصی را برای بهبود وضعیت سلامت جامعه ضروری دانست و در این باره اظهار داشت:
 
۱. سلامت محیط و کار، بهداشت حرفه‌ای
 
معاون بهداشت دانشگاه با تأکید بر نقش بازرسی‌های میدانی در پیشگیری از بیماری‌ها، بر نظارت دقیق‌تر بر اماکن عمومی، مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و همچنین ارتقای سلامت شاغلین در کارگاه‌ها و محیط‌های کاری تأکید کرد. وی خواستار برخورد جدی با تخلفات تهدیدکننده سلامت عمومی شد.
 
۲. بهبود تغذیه جامعه
 
در حوزه تغذیه، دکتر شریفی به اهمیت مداخلات آموزشی برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر نظیر دیابت و فشارخون اشاره کرد. وی از مدیران شهرستان‌ها خواست تا با برنامه‌ریزی عملیاتی، فرهنگ تغذیه سالم را در سطح خانوارها و گروه‌های آسیب‌پذیر بیش از پیش نهادینه کنند.
 
۳. تجهیزات پزشکی و امور دارویی
 
مدیریت بهینه منابع، شناسایی نیازهای واقعی و توزیع عادلانه تجهیزات پزشکی در مراکز بهداشت از دیگر محورهای مورد بحث بود.
 
 رئیس مرکز بهداشت استان تأکید کرد که نظارت مستمر بر زنجیره تأمین دارو و تجهیزات، برای تضمین تداوم خدمات‌رسانی به شهروندان، اولویتی غیرقابل‌انکار است.
 
۴. سلامت روان
 
دکتر شریفی با اشاره به اهمیت سلامت روان در پایداری جامعه، خواستار تقویت تیم‌های سلامت روان در شبکه‌های بهداشت شد. 
 
وی بر گسترش خدمات مشاوره‌ای و شناسایی به‌موقع آسیب‌های روانی با هدف افزایش نشاط اجتماعی و پیشگیری از اختلالات در سطح استان تأکید کرد.
 
در پایان این نشست، نقاط قوت و ضعف عملکرد شهرستان‌ها به‌صورت تخصصی مورد ارزیابی قرار گرفت و راهکارهای لازم برای رفع چالش‌های موجود و بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های استانی با هدف ارتقای شاخص‌های بهداشتی تصویب شد.
 
در پایان سومین روز از جلسات تخصصی تحلیل آمار و عملکرد شبکه‌های بهداشت و درمان استان کهگیلویه و بویراحمد، نقشه راه خدمات‌رسانی در سال جاری با محوریت تقویت چهار حوزه حیاتی سلامت تدوین شد.
 
به گزارش وب دا: در پایان از مدیران شبکه های بهداشت و درمان که در طول جنگ تحمیلی و تاکنون بصورت صدرصد در راستای خدمت رسانی لحظه ای کوتاهی نکردند تجلیل شد.