کارگاه آموزشی بازنگری دستورالعمل تالاسمی پنجم با حضور کارشناسان ستادی و مراکز گروه بیماری های مرکز بهداشت کهگیلویه در دهدشت برگزار شد

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه؛ علی جعفری رئیس مرکز یهداشت کهگیلویه  در این زمینه تصریح کرد: هدف از این کارگاه آموزش پرسنل در راستای اجرای هرچه مطلوبتر برنامه غربالگری یعنی شناسایی زوجین ناقل ژن بتا تالاسمی و مراقبت و پیگیری و ارجاع به مراکز ژنتیک به جهت دستیابی به هدف کلی یعنی پیشگیری از تولد مبتلا به بیماری تالاسمی ماژور می باشد.

جعفری افزود: بیماری تالاسمی از شایعترین بیماری های کم خونی ارثی است که به دلیل اختلال در زنجیره های گلوبین و کاهش تولید گلبولهای قرمز، موجب زردی، خستگی، بد فرم شدن استخوان های پهن مثل صورت ، بزرگ شدن طحال، نارسایی کبد و کلیه و نهایتا مرگ می شود.

وی اظهار داشت: هزینه بالای نگهداری بیماران تالاسمی و تحمیل بار مالی بر دوش خانواده ها و دولت و مشکلات روحی و روانی ایجاد شده برای خانواده ها بر اهمیت اجرای برنامه غربالگری و مراقبت و پیگیری های لازم در زمینه این بیماری افزوده است.

جعفری خاطرنشان کرد: خوشبختانه با همت و پیگیری های کارشناسان ستادی و مراکز و مراقبین سلامت و بهورزان مرکز بهداشت کهگیلویه، بیش از یک دهه است که موردی از بروز بیماری تالاسمی در شهرستان نداشته ایم.