از بهره‌برداری زایشگاه جدید بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت و پیگیری تا مرحله اخذ کمیسیون ماده ۲۳ بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی دهدشت پس از سال‌ها تا اجرای گسترده برنامه‌های بهداشتی و درمانی؛ سال ۱۴۰۴ یکی از پربارترین سال‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه بود.

 به گزارش روابط عمومی بیمارستان امام خمینی‌(ره) دهدشت؛ دکتر مهرداد رزم‌خواه مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه در تشریح عملکرد این مجموعه در سال ۱۴۰۴ گفت: شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه با برخورداری از یک بیمارستان، سه مرکز شبانه‌روزی در دیشموک، قلعه‌رئیسی و سوق، ۸۲ خانه بهداشت، ۱۴ پایگاه بهداشتی، ۱۱ مرکز جامع سلامت شهری و روستایی و ۹ دستگاه آمبولانس، خدمات خود را به جمعیتی حدود ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار نفر ارائه می‌دهد.

وی افزود: روزانه به‌ طور میانگین بیش از ۲۵۰ نفر به مراکز شبانه‌روزی مراجعه و خدمات درمانی دریافت کردند. تعداد کل نیروی انسانی شبکه ۶۰۷ نفر و تعداد پزشکان فعال ۳۰ نفر است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه در خصوص اهم اقدامات شاخص سال ۱۴۰۴ در شبکه بهداشت و درمان تصریح کرد:

•پیگیری تا مرحله اخذ کمیسیون ماده ۲۳ بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی دهدشت پس از سال‌ها

• تکمیل و بهره‌برداری از زایشگاه جدید بیمارستان امام خمینی‌(ره) با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان

 • کلنگ‌زنی مرکز شیمی‌درمانی ۹ تختخوابی خیرساز با اعتبار اولیه ۵ میلیارد تومان

•احداث خانه بهداشت تل زری با اعتبار ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان(خیر ساز)

•تکمیل همراه‌سرای بیمارستان امام خمینی‌(ره) با اعتباری بیش از ۱۰ میلیارد تومان و در آستانه افتتاح(خیرساز)

 •افتتاح ساختمان شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان عنوان کرد.

اضافه شدن یک دستگاه آمبولانس به ناوگان اعزام بیمارستان :

با پیگیری‌ها و تلاش‌های مستمر مجموعه مدیریت و حمایت مسئولین، یک دستگاه آمبولانس جدید به ناوگان اعزام بیمارستان افزوده شد. این اقدام موجب ارتقای چشمگیر توان عملیاتی اورژانس، بهبود سرعت پاسخ‌گویی به مأموریت‌ها و افزایش کیفیت خدمات فوریت‌های پزشکی برای مردم شریف شهرستان کهگیلویه شده و نقشی اساسی در نجات جان بیماران در شرایط بحرانی ایفا می‌کند.

انتقال پایگاه شماره ۳ فوریت‌های پزشکی به ساختمان جدید:

 پایگاه شماره ۳ فوریت‌های پزشکی که پیش از این در یک کانکس مستقر بود، با تلاش و برنامه‌ریزی دقیق به ساختمان جدید واقع در پشت بخش‌های بستری بیمارستان منتقل شد. این جابه‌جایی باعث بهبود فضای کاری، افزایش بهره‌وری نیروهای اورژانس، ارتقای سطح آمادگی عملیاتی و فراهم شدن محیطی استاندارد و ایمن برای ارائه خدمات حیاتی به شهروندان گردید.

•تفاهم‌نامه اولیه با سازمان انتقال خون برای ساخت پایگاه انتقال خون :

تفاهم‌نامه اولیه بین شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه و سازمان انتقال خون استان، به‌منظور احداث پایگاه انتقال خون شهر دهدشت با مشارکت خیرین منعقد شد. این اقدام ارزشمند، گامی مهم در جهت تأمین پایدار و مطمئن خون سالم، ارتقای زیرساخت‌های حیاتی سلامت و افزایش امنیت درمانی مردم منطقه به شمار می‌رود و می‌تواند تحولی ماندگار در خدمات‌رسانی به بیماران ایجاد کند.

اختصاص یک دستگاه آمبولانس با همراهی نماینده مردم کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی :

با همراهی و مساعدت ویژه نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی، یک دستگاه آمبولانس از طریق بانک گردشگری برای شهرستان تخصیص یافت. این حمایت اثربخش، نقش مهمی در تقویت توان عملیاتی اورژانس، ارتقای خدمات امدادی و افزایش رضایتمندی مردم ایفا کرده و بیانگر توجه و تعهد جدی نماینده به حوزه سلامت منطقه است. این آمبولانس تحویل دانشگاه علوم پزشکی شد و در حال تجهیز شدن به امکانات مورد نیاز است تا در آینده نزدیک به ناوگان آمبولانس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه اضافه میشود و بدین ترتیب کیفیت و کمیت ارائه خدمات درمانی با تعداد بیشتر و کیفیت بهتر بهبود یابد.

جذب ۳۰ نیروی انسانی جدید در آزمون استخدامی وزارت بهداشت در شهریور سال ۱۴۰۴ :

در نتیجه برنامه‌ریزی اصولی و پیگیری‌های گسترده، تعداد ۳۰ نیروی انسانی جدید در رشته‌های مختلف از طریق آزمون سال ۱۴۰۴ به مجموعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه افزوده شدند. این افزایش نیرو، پاسخ عملی به کمبودهای موجود بوده و موجب تقویت ظرفیت ارائه خدمات درمانی، بهداشتی و تخصصی در سطح شهرستان شده است.

ارائه خدمات پاراکلینیکی به ۱۱۲,۸۰۰ نفر در کلینیک تخصصی امام سجاد (ع( :

کلینیک تخصصی امام سجاد (ع) دهدشت در سال ۱۴۰۴ با ارائه خدمات در ۱۷ رشته تخصصی، میزبان ۱۱۲,۸۰۰ مراجعه‌کننده بود؛ آماری که نشان از اعتماد گسترده مردم، حجم بالای نیازهای درمانی و اهمیت استراتژیک این مرکز در شبکه خدمات سلامت شهرستان کهگیلویه دارد. این میزان مراجعه، جایگاه کلینیک را به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم درمانی منطقه تثبیت کرده است.

 

وی در ادامه اذعان کرد : در حوزه خدمات تشخیصی و درمانی، در مجموع ۲۴۹ هزار و ۵۱۰ خدمت آزمایشگاهی و دندانپزشکی ارائه شد و ۱۸۹ هزار و ۷۹۱ نسخه مورد رسیدگی قرار گرفت.

پرداخت حقوق پزشکان، ماماها و دندانپزشکان تا پایان سال ۱۴۰۴ و همچنین پرداخت ۱۰ ماه کارانه سال ۱۴۰۴ انجام شد.

همچنین ۵۰۰ میلیون تومان بابت اجاره پایگاه‌های بهداشتی، ۸  میلیارد تومان برای خرید دارو و مکمل،  ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای اجاره خودرو و ۷ میلیارد تومان برای هزینه‌های جاری، لوازم مصرفی، تجهیزات و تعمیرات پرداخت شد.

دکتر مهرداد رزم خواه در ادامه افزود : در حوزه بهداشت حرفه‌ای ۳۵۹۰ فعالیت شامل بازرسی کارگاه‌ها، صدور اخطاریه، معرفی به دادگاه، نورسنجی، صدا‌سنجی و ارزیابی عوامل ارگونومیک انجام شد.

همچنین کارگاه‌های آموزشی ویژه کارشناسان، بهورزان و کارکنان مراکز برگزار و موارد متعدد در سامانه سامح ثبت شد.

در بخش کنترل بیماری‌ها، ۷۱۰ مورد جدید فشار خون و ۳۹۷ مورد جدید دیابت شناسایی شد و درصد نمونه‌گیری تیروئید به ۹۸ درصد رسید.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه در خصوص عملکرد در حوزه دندانپزشکی گفت : در حوزه دندانپزشکی، ۱۴۳۸۳ خدمت شامل کشیدن دندان، فیشورسیلانت، پاپوتومی، جرم‌گیری، ترمیم آمالگام و کامپوزیت و آموزش بهداشت دهان و دندان ارائه شد.

در حوزه بهداشت محیط، ۱۲۴۴۸۰ مورد بازرسی از مراکز و اماکن انجام گرفت.

وی در خصوص سایر پروژه های شبکه بهداشت و درمان گفت :

سایر پروژه‌ها و اقدامات عمرانی شامل:

تعمیرات اساسی اقامتگاه پزشک شهر سوق (۲۰۰ میلیون)

 تعمیرات اساسی خانه بهداشت تل مرغ (۳۵۰ میلیون)

 تعمیرات اساسی خانه بهداشت رودریش اجم (۱۰۰ میلیون)

 و ایزوگام مراکز و واحد نقلیه مرکز بهداشت با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان

دکتر رزم خواه در خصوص عملکرد واحد گسترش شبکه گفت : در واحد گسترش شبکه نیز اقداماتی نظیر فراهم‌سازی امکانات نسخه‌نویسی الکترونیک، پشتیبانی سامانه یکپارچه بهداشت، فراهم‌کردن امکانات رفاهی برای ماندگاری پزشکان، هماهنگی با بیمه سلامت، نظارت‌های مشترک و تسویه کارانه شاخص‌های تیم سلامت در سال ۱۴۰۴ انجام شد.

در حوزه بیمارستان امام خمینی‌(ره) دهدشت، ۱۳۷ هزار و ۵۶۲ نفر به اورژانس سرپایی مراجعه کردند و ۷۷۱۴ عمل جراحی طی سال گذشته در رشته های مختلف جراحی انجام شد.

دکتر رزم خواه عملکرد واحد آموزشی شبکه را بسیار مطلوب و خوب توصیف نمود و تصریح کرد :

تعداد 41 کارگاه احیای قلبی ریوی،برخورد با حوادث ترومایی،کار با دستگاه های پزشکی،کنفرانس علمی قلب و کلاس آموزش همگانی برگزار شد.

وی تعداد کل مراجعین به آزمایشگاه مرکزی شهر دهدشت را 3679 نفر  اعلام که 38201 خدمت به مراجعین ارائه شد.

دکتر مهرداد رزم خواه گفت : با عنایت به رویکرد عدالت‌محور در توسعه خدمات سلامت، خوشبختانه خانه بهداشت لیراب در بخش دیشموک، پس از چند سال رکود، به‌طور کامل احیا و بازسازی شد و اکنون مجدداً در خدمت مردم شریف این منطقه قرار گرفته است. این اقدام، گامی مهم در جهت کاهش نابرابری‌ها، دسترسی آسان‌تر خانوارهای روستایی به مراقبت‌های اولیه و تقویت شبکه خدمات بهداشتی در نقاط کم‌برخوردار شهرستان کهگیلویه است. همچنین با تلاش‌های مستمر مجموعه شبکه، بهره‌برداری از مهمانسرای شبکه بهداشت نیز در آینده نزدیک انجام خواهد شد. این فضا با هدف حمایت از نیروهای مأموریتی، تسهیل شرایط کاری همکاران و ارتقای کیفیت خدمات راه‌اندازی شده است. بی‌تردید افتتاح این مجموعه جدید، گامی مؤثر در بهبود رفاه کارکنان و افزایش کارایی نظام ارائه خدمات سلامت در شهرستان کهگیلویه خواهد بود.

دکتر مهرداد رزم‌خواه مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه خطاب به کارکنان شبکه بهداشت و درمان گفت : بر خود لازم می‌دانم که از زحمات و تلاش‌های صادقانه همه پرسنل شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه، بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت،کلینیک تخصصی امام سجاد(ع) دهدشت  و همچنین پزشکان و متخصصان گرامی که در سال 1404 خدمات بهداشتی، درمانی و پزشکی باکیفیتی را ارائه داده‌اند صمیمانه قدردانی و تشکر کنم. تلاش‌های شما در این عرصه نه تنها به ارتقاء سلامت جامعه کمک کرده، بلکه نشان‌دهنده تعهد و انگیزه بالای شما در ارائه خدمات به بیماران بوده است. از همه شما به خاطر خدمات ارزنده و زحمات بی‌شمارتان صمیمانه سپاسگزارم و امیدوارم که این مسیر با جدیت و با تلاش مضاعف منجر به ارائه خدمات باکیفیت و مطلوب برای همه همشهریان عزیزمان گردد.

دکتر مهرداد رزم‌خواه در پایان تصریح کرد: سال 1404، سالی سرشار از دستاوردهای درخشان برای حوزه سلامت شهرستان کهگیلویه بود و در این میان، همکاری و همراهی تمامی عزیزان نقشی بی‌بدیل ایفا کرد.

وی ضمن قدردانی صمیمانه از ریاست و معاونین دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، نماینده مردم کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و اعضای شورای اداری شهرستان، امام جمعه معزز، اصحاب رسانه، خبرنگاران، صدا و سیما و خیرین نیک‌اندیش و عموم دلسوزان، اظهار داشت: تلاش‌ها، پیگیری‌های دلسوزانه و مساعدت‌های بی‌دریغ شما، عامل اصلی تحقق اهداف عالی بهداشت و درمان در منطقه بوده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه این همدلی و تعامل سازنده را چراغ راه آینده دانست و بر تداوم این مسیر پرفروغ تأکید ورزید.